دل ِ گیـــر . . .

کـــی تــمــام مـی شــود ؟ ؛ غـروب هایـی کـ ه " دل ِ " مـا " گـیـرِ " دلــتـنـگــی ات اسـت آقــا !

دل ِ گیـــر . . .

کـــی تــمــام مـی شــود ؟ ؛ غـروب هایـی کـ ه " دل ِ " مـا " گـیـرِ " دلــتـنـگــی ات اسـت آقــا !

دل ِ گیـــر . . .

معــکم معــکم
لا مــع غیــرکــم . . .

+

سررسیدم کفاف دغدغه هام رو نمیداد
یه دفترچه از بیان قرض گرفتم!

+

این وبلاگ ابداً آموزشی نیست ...

منوی بلاگ

علمٍ لا ینفع

چهارشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۳۹ ب.ظ

بسم الله

داستان اول » رسول اکرم و دو حلقه جمعیت


منظور از علمی که پیامبر به عبادت ترجیحش دادند کدوم علم هست؟ آیا شامل همه علوم میشه؟ یا فقط علوم دینی؟ آیا تعلیم و تعلمی که پیامبر برای اون فرستاده شدن ریاضی و فیزیک و شیمی هست؟ علم بیهوده ای که در تعقیبات نماز عصر ازش به خدا پناه می بریم کدوم علم هست؟

و اینکه، مای دانشجو که فعلا در حال تعلیم هستیم دنبال چه علمی باید بریم؟


اما پاسخی که بهش رسیدم:

علم پیامبر محدود به علوم دینی و فقه و منطق و فلسفه و کلام و... نبود. بود؟ علم امام علی چطور؟ بود؟ دوران امام باقر که لقب شکافنده "علوم" رو به ایشان دادند. و بعد از ایشان امام صادق که هزاران شاگرد از جمله جابر بن حیان رو تربیت کردند چطور؟

شاید تعلیم پیامبر حول محور تهذیب نفس بود چون اول ظهور اسلام بوده. اما اینکه توصیه قرآن مبنی بر تفکر و توصیه پیامبر مبنی بر تعلیم و تعلم فقط درباره علوم دینی بوده باشه به نظرم درست نیست.


و پاسخ کامل و جامع از امام خامنه ای در کتاب روشنای علم:

«علمی که یاد می دهید، هر چه مفید تر باشد، ثواب آن بیشتر است. اینطور نیست که اگر قرآن و علوم دینی را یاد دادید، ثواب داشته باشد؛ اما یاد دادن جبر، مثلثات، فیزیک و هندسه ثواب نداشته باشد. شما سر کلاس درس می دهید و بچه های مردم را عالم می کنید. هر درسی که می تواند یک انسان را عالم، دانشمند و مفید برای جامعه کند، یاد دادن آن ثواب دارد. این منطق اسلام است.»


و پاسخ امام خمینی:

«علم نور است ولی در دل سیاه و قلب فاسد دامنه ظلمت و سیاهی را گسترده تر می سازد. علمی که انسان را به خدا نزدیک می کند، در نفس دنیا طلب، باعث دوری بیشتر از درگاه ذی الجلال می گردد. علم توحید هم اگر برای غیر خدا باشد، از حجب ظلمانی است؛ چون اشتغال بما سوی الله است. اگر کسی قرآن کریم را با چهارده قرائت لما سوی الله حفظ باشد و بخواند، جز حجاب و دوری از حق تتعالی چیزی عاید او نمی شود. اگر شما درس بخوانید، زحمت بکشید، ممکن است عالم شوید؛ ولی باید بدانید که میان «عالم» و «مهذب» خیلی فاصله است.

...

اگر اخلاص و قصد قربت نباشد، این علوم هیچ فایده ای ندارد. اگر تحصیلات خدا برای شما نباشد، و برای هواهای نفسانیه، کسب مقام و مسند، عنوان و شخصیت در این راه قدم گذاشته باشید، برای خود وزر و وبال اندوخته اید.»


یاد گرفتم حالا که پا در راه آموختن علم شیمی گذاشتم، تلاش کنم تا مفید برای جامعه باشم...

و نکته دیگه اینکه، فرق است میان عالم و مهذب.

راستی یاد یه چیزی افتادم! راهنمایی که بودیم مدرسه "جشنواره جلوه تلاش" دانش آموزی برگزار می کرد. سال سوم مباحث همه قرآنی بود. موضوع ما هم "نور در قرآن" بود.

هرچند اون موقع خودم رو کشتم تا نظریه های نور و زمان رو بفهمم و بتونم با آیات و تفاسیر قرآن درباره زمان تطبیق بدم و ارائه بدم! که البته آخرم نشد و همه رو حفظ کردم و مطمئنم مخاطب هم الکی لبخند زد! ولی خب تجربه بسیار خوبی بود...


آقا نوشت:
اصلا نیت قربة الی الله ختم به ظهور می شود
آقا دستگیری کنید نیتم درست بشود ...


مطالعه

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۱۵
هانیه سادات

نظرات  (۲)

سلام و احسنت
می بالیم رفقایی مث شوما داریم :)

نه بابا
از افسران بلند کردیم
ما کجا و استاد کجا ...
پاسخ:
سلام
بااابووو ...

خیال کردم مرتبط شدی
جات خالی دیروز تنها تنها خوش گذشت ... :)
دیروز ینی گلزار بودتی؟
پاسخ:
نه نشد که برم :(

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی